-
Entre llums 2
ENTRE LLUMS (II)Bells aparells de gas i electricitat Teresa-M. Sala (Universitat de Barcelona) Amb motiu de la primera mostra realitzada de l’Entre llums ja vàrem explicar i situar algunes qüestions relatives a les làmpades i als aparells d’il·luminació. Sens dubte, el pas del consum de gas a l’electricitat va suposar una transformació sense precedents, tant…
-
Entre llums 2
ENTRE LLUMS (II)Bells aparells de gas i electricitat Teresa-M. Sala (Universitat de Barcelona) Amb motiu de la primera mostra realitzada de l’Entre llums ja vàrem explicar i situar algunes qüestions relatives a les làmpades i als aparells d’il·luminació. Sens dubte, el pas del consum de gas a l’electricitat va suposar una transformació sense precedents, tant…
-
Entre Llums
ENTRE LLUMS Làmpades i artefactes d’il•luminació amb estil Teresa-M. Sala (Universitat de Barcelona) “No hay luz tan doméstica como la luz nocturna, ni espacio tan privado como el tenuemente iluminado por las lámparas” [1], amb aquestes paraules l’arquitecte Luis Fernández-Galiano introduïa un dels àmbits d’una exposició sobre espai interior referint-se als llums nocturns. Ve a…
-
Mobles amb Vitralls
MOBLES AMB VITRALLS ARTÍSTICS Una superfície travessada per la llum amb la superposició de colors variats produeix uns efectes agradables a la vista. I una de les maneres de conferir color o transparència als interiors dels edificis és mitjançant l’aplicació de vidres polícroms, els quals esdevenen escales harmòniques combinades. La tècnica del vitrall ve d’antic,…
-
Cadires Modernisme
En l’època contemporània la cadira ha estat objecte dels estudis dels arquitectes més destacats. La prefereixen a altres mobles, probablement perquè en la recerca del confort és l’artefacte que millor s’adapta a les proporcions del cos, el més abundant, així com també perquè, com a seient individual que s’ha de poder desplaçar amb facilitat, permet…
-
Joan Busquets
A partir de la segona meitat del segle XIX, la domesticitat, la intimitat, el comfort, el concepte de llar i de família havien esdevingut, literalment, conquestes de l’Era Burgesa. Com que el domini de la privacitat per excel.lència és la casa, es consagren uns espais per a la intimitat i uns altres per a les…
-
Gaspar Homar
L’intent d’acostar-nos a la personalitat de Gaspar Homar (Palma de Mallorca. 1870-Barcelona, 1955) és una tasca que planteja força dificultats. De la seva obra, malgrat que s’han conservat gran part dels projectes i alguns dels conjunts decoratius més importants. S’ha perdut la documentació que ens permetria de reconstruir la història i el funcionament del taller,…
-
Miralls – Speculum
SPECULUM Els miralls sempre han exercit una gran atracció i un cert misteri. Reflecteixen una imatge a la inversa i creen una realitat il·lusòria, de vegades màgica i d’altres multiplicadora d’espais. Com a superfícies polides que ens retornen tot el que es col·loca al seu davant, ens rebel·len aparences dobles i enigmàtiques d’idèntiques semblances.…
-
Mestres Modernisme
MESTRES DEL MODERNISME Escrit realitzat per Teresa-M. Sala (amb la col·laboració de Ricard Bru en la redacció del text referent a Francesc Vidal) Joan Busquets i Jané Gaspar Homar i Mesquida Casa Esteva, Figueras i Hoyos Francesc Vidal i Jevellí Josep Ribas i Anguera Introducció El títol de “mestres del modernisme” té diversos sentits. El…